mandag den 6. juli 2009

Afklarethed

Noget af det vigtigste at have på plads i forhold til at lukke sit sexliv op og inkludere andre mennesker, på den ene eller på den anden måde, er at være afklaret i sit forhold, i sine egne grænser, og med de grænser man har som par.

Hvilket er årsagen til at min elskede og jeg har brugt mange, mange timer i samtale om dette og hint - hvad havde vi lyst til, og ikke lyst til. Var der noget, vi ikke ville gøre sammen med andre, og hvordan følte vi omkring det ene og det andet.

Snak, snak, snak.

En af de ting, vi har snakket meget om er jalousi. Vi troede ikke, det ville blive et problem, men man ved det jo ikke, før man er i situationen - ikke med sikkerhed. Ville jeg være okay med at se ham, jeg elsker, tage en anden kvinde, hans hænder på hendes krop, hendes mund der, hvor det kun plejer at være min, der leger?

Det viste sig ikke at være et problem (faktisk meget, meget frækt at se på), og noget af grunden var sikkert alle de snakke vi har haft, men allervigtigst er nok den afklarethed vi har, som ikke er kommet af at snakke.

Den afklarethed som er der, fordi vi er så trygge og sikre i vores parforhold. Som kommer af at jeg ved, at det er mig Han elsker, mig Han vil have. Afklarethed som kommer af kærlighed og rummelighed. Sikkerhed.

Jeg tror det hjælper os, at vi er et mangeårigt par med en stor grad af nærhed, omsorg og varme i vores forhold. Vi ved, hvor vi har hinanden. Der er ingen jalousi, fordi vi ikke frygter at miste. Og fordi vi er sammen om vores leg med andre. Vi lukker andre ind, men det er os der hører sammen.

Han ved, at uanset hvor sød og dejlig en partner, jeg (vi) leger med, så er der ingen som Ham. Han er mit valg, min vej og halvdelen af mit hjerte.

På samme måde er det vigtigt for os at dem, vi er sammen med, er afklarede. Ellers kunne vi komme til at befinde os i et spændingsfelt, som vi hverken kunne eller ville navigere i og forstå. Det er ikke trygt, eller sexet. Det ville ødelægge intimiteten og varmen, som er en betingelse for os.

Man kan kun give, tage, læne sig tilbage og nyde, når man er tryg og afklaret.

Og man kan tydeligt mærke overskuddet, når man møder ligesindede ... så dejligt :-D

4 kommentarer:

  1. Jeg sidder bare her og smiler over at have fundet et indlæg, som jeg selv kunne have skrevet fra ord til andet :-)

    Præcis sådan taler vi også om tingene.

    At invitere andre ind i legen kræver netop sikkerhed. Vi taler ind i mellem om, hvorvidt det handler om tillid - det gør det vel "et eller andet sted" - men at fremhæve, at det handler om tillid, medfører en mulighed for, at tilliden *ikke* er der. Tilliden er der altid.

    Sikkerhed er noget andet. Sikkerhed er tryghed.
    Usikkerhed kan også være tilstede, uden at tilliden er svigtet.

    Jeg har efterhånden fundet ud af, at min usikkerhed indfinder sig, hvis jeg ser Ham sammen med en anden kvinde, den samme kvinde, flere gange. Dér ligger min udfordring ... eller begrænsning, om du vil.

    ...

    Dine betragtninger omkring det at være sammen med et par, som ikke er afklaret - kender vi også godt. Spændingerne i parret kan mærkes med det samme. Legen er ikke længere leg mellem voksne. Legen er blevet til alvor med konsekvenser, som vi ikke har lyst til at være en del af.

    SvarSlet
  2. Hans Kvinde, vi har heldigvis ikke været i direkte kontakt med nogen, hvor afklaretheden manglede - men oplevet det lidt på afstand.

    I vores søgen har vi korresponderet forbigående med par, hvor vi droppede ud, fordi det altid var den ene part, der var på. Det virker forkert. Og da vi var på klub mødte vi et par - hun var der tydeligvis "for hans skyld", og det holder bare ikke.

    Jeg kan ikke forestille mig at blive usikker eller jaloux, ikke efter vi har prøvet det for alvor... i mit hoved er det let at skelne mellem sex og den kærlighed, Han og jeg har.

    Måske er det også min tilgang til sex, der gør det - jeg har altid taget sex, som mange mænd gør det - nydt engangsknald og bollevenner, når jeg ikke havde en partner...

    SvarSlet
  3. Jeg mener at uanset tilgang til sex med andre og ens afklarethed omkring det, kan afklaretheden i perioder forstyrres af andet og andre vigtige mindst ligeså vigtige ting i livet.Det er der, hvor man som par, mand og kvinde finder tilbage og lukker sig om sig selv i sit eget forhold.

    Det at sexe med andre er ikke kun et spørgsmål om at være afklaret. Det handler også om overskud og overskud at dele ud af til andre. Det overskud man giver og får i sit parforhold.

    Og så mener jeg at det bestemt også handler om reflektion over det samvær, sex med andre giver. Det kan være pirrende, inspirerende at nyde med andre - jeg gør det også - når forudsætningerne i hele mit livsunivers fungere.

    SvarSlet
  4. Jeg er ganske enig med dig, anonyme ...

    Livet går lidt op og ned, og den energi og det overskud man har at lægge i sit sexliv, veksler. Vi har haft år, hvor vi var lukket sammen om os selv, og ikke havde behov for at vende os udad, og det er jeg sikker på at vi også får igen.

    Det, der er vigtigt er jo netop, at man formår at reflektere på og handle ud fra der, hvor man er LIGE NU ... og nogen gange er lysten og overskuddet til at dele og udveksle der ikke.

    Livet er en helhed, og man skal huske sig selv. At tingene ikke er statiske.

    Det er en god pointe, du har, som absolut er værd at have med.

    SvarSlet